Hur vi arbetar
How we work
Barns möte med sin omvärld
Ett sommaruppdrag (en uppgift för barnen att göra hemma med familjen under sommarlovet, att skapa ett pass av återvunna material för att ta med till förskolan och använda under hela förskoletiden) som lever vidare på Happy Kids i flera år! Som en internationell förskola med hela världen under vårt tak ville vi ta det ett steg längre och uppleva världen med barnen - från förskolan. Häng med på en förklaring på hur vi på förskolan har glädjen att upptäcka världen tillsammans.
Vi planerar skolåret utifrån vilka länder som finns representerade i vår grupp och får glädjen att virtuellt resa dit och upptäcka och utforska destinationens kultur, mat, sevärdheter, språk och musik. Många gånger får vi dessutom hjälp av barnens föräldrar och familjer att komma ännu närmare destinationen.
Beroende på land vi ska besöka så ser vårt färdmedel lite olika ut, men vi börjar med en diskussion med barnen om hur vi bäst tar oss dit. Vi tittar på en karta - var ligger landet och hur tar vi oss bäst dit? I vissa lägen kan det exempelvis vara flyg. Då får vi ta med våra pass, visa upp dessa, komma ombord på ett flygplan och flyga iväg. Andra gånger kan det bli tåg som tar oss till vår destination. Oavsett destination får vi in härliga konversationer om geografi, avstånd, färdmedel och planering.
Väl “på plats” får vi från vårt klassrum visa upp vårt pass, få en stämpel och välkomnas in till landet. Här är vi några veckor och får uppleva lokal musik, utforska lokal konst och kultur, ta del av litteratur från landet och i vissa fall även smaka mat från landet. Om det finns någon känd barnboksförfattare så dyker vi ner i dess böcker och ibland får vi glädjen att lyssna på boken landets språk och har en kompis i gruppen som kan lära oss några ord på sitt modersmål. Kanske finns det några unika sevärdheter vi undersöker eller några spännande djur som vi lär oss mer om. I andra fall lär vi oss om en unik byggnad på destinationen och får testa att rekonstruera byggnaden genom att själva bygga och konstruera byggnaden med material vi har i vår ateljé eller återvinningsmaterial vi har sparat ihop.
Här har vi på Happy Kids glädjen av att befinna oss i en internationell miljö och har det stora nöjet att få välkomna föräldrar samt mor- och farföräldrar från många av de besökta länderna. De har tagit sin tid att komma och presentera för oss, dela erfarenheter med oss och dela sitt hemland med kultur med oss. Under pandemin gjorde vi dessa möten digitalt, och på så sätt vävde in digital interaktion i verksamheten, medan vi efter pandemin har kunnat välkomna föräldrar och mor- och farföräldrar fysiskt. När möjlighet finns så har vi fortsatt glädjen att ha digitala möten med anhöriga som faktiskt befinner sig i det land som vi tillfälligt besöker.
I många fall lyckas vi även göra vårt besök i samband med en högtid som uppmärksammas i destinationslandet, exempelvis Thanksgiving, St. Patrick’s Day eller Lunar Year. Vi lär oss om bakgrunden till firandet, pratar om vad det är man uppmärksammar och har ett firande på plats på förskolan. Ibland är resan även inom Sverige och vi firar Lucia, Midsommar och Nobeldagen.
Oavsett destinationen är vårdnadshavare och familj välkomna att hälsa på hos oss och hjälpa oss att få uppleva länders kultur och stärka våra relationer och vår förståelse över olika nationsgränser och en dialog om både likheter och olikheter.
Projektet Barns möte med sin omvärld har varit uppskattat av såväl barn och vårdnadshavare som pedagoger. Vi har uppskattat att utforska världen tillsammans och få en förståelse för omvärlden, att vi har en roll i världen, hur allt hänger ihop, förstå våra olikheter, öppna upp ögonen för olika kulturer och kommunicera och bygga relationer över olikheter. Dessutom har vi märkt att det väcker intresset att agera för hållbara och inkluderande samhällen - bland både stora och små.
Vill du följa med på nästa äventyr ut i världen?
Children's Encounter with their Environment
A summer assignment (a task for children to do at home with their families during summer break, creating a passport from recycled materials to bring to preschool and use throughout their time there) that continues at Happy Kids for several years! As an international preschool with the whole world under our roof, we wanted to take it one step further and experience the world with the children - right from the preschool. Join us for an explanation of how we have the joy to explore the world together from our preschool.
We plan our school year around the countries represented in our group and have the pleasure of virtually traveling there to discover and explore the destination's culture, food, landmarks, language, and music. Often, we also receive assistance from the children's parents and families to bring us even closer to the destination.
Depending on the country we are visiting, our mode of transportation looks a bit different, but we start with a discussion with the children about how we can best get there. We look at a map - where is the country located and how can we get there? In some cases, it might be by airplane. Then we bring our passports, show them, board an airplane, and take off. Other times, we might use a train to reach our destination. Regardless of the destination, we engage in wonderful conversations about geography, distances, means of transportation, and planning.
Once "on-site," we present our passports from our classroom, receive a stamp, and are welcomed into the country. Here, we spend a few weeks experiencing local music, exploring local art and culture, engaging with literature from the country, and sometimes even tasting food from the country. If there is a famous children's book author, we explore their books and occasionally have the pleasure of listening to the book in the country's language, with a friend in the group who can teach us a few words in their native language. Perhaps there are unique landmarks we investigate or exciting animals we learn more about. In other cases, we learn about a distinctive building at the destination and try reconstructing the building by building it ourselves using materials from our art centre or recycled materials we've gathered.
At Happy Kids, we have the joy of being in an international environment and the great pleasure of welcoming parents and grandparents from many of the visited countries. They take the time to come and introduce us, share their experiences, and present their home country's culture to us. During the pandemic, we held these meetings digitally, thereby incorporating digital interaction into our activities, while post-pandemic, we have been able to welcome parents and grandparents physically. Whenever possible, we continue to have the joy of holding digital meetings with relatives actually located in the country we are temporarily visiting.
In many cases, we manage to time our visit to coincide with a holiday celebrated in the destination country, such as Thanksgiving, St. Patrick's Day, or Lunar New Year. We learn about the background of the celebration, discuss what is being celebrated, and have an on-site celebration at the preschool. Sometimes, our journey is within Sweden, and we celebrate Lucia, Midsummer, and Nobel Day.
Regardless of the destination, guardians and families are welcome to visit us and help us experience the cultures of various countries, strengthening our relationships and understanding across different national borders, fostering a dialogue about both similarities and differences.
The project "Children's Encounter with their Environment” has been appreciated by both children and guardians, as well as teachers. We have enjoyed exploring the world together and gaining an understanding of the world around us, our role in it, how everything is interconnected, understanding our differences, opening our eyes to different cultures, and communicating and building relationships across differences. Moreover, we have noticed that it sparks an interest in promoting sustainable and inclusive societies, among both young and old.
Would you like to join us on our next adventure out in the world?