Hur vi arbetar
How we work
Tvåspråkighet på Happy Kids
Happy Kids finns för att barn mellan ett och sex år ska få möjlighet att få ha både det svenska och engelska språket levande i sin vardag. Vi är helt tvåspråkiga och båda språken vävs in naturligt i barnens vardag på förskolan. På våra förskolor har vi både svensktalande och engelsktalande pedagoger vilket gör att barnen på ett naturligt sätt får lika stor del av båda språken. Barnen får lära sig språken via lek, sånger, sagor, ramsor och praktiska övningar.
Genom att ha både svenska och engelska levande på Happy Kids, integreras båda språken i barnens dagliga liv och blir lika naturliga på förskolan. Vi är öppna för barn oavsett vilket språk som talas hemma. En del av barnen hos oss pratar svenska hemma, vissa blandar språken och vissa har engelska eller ett helt annat språk som talas i hemmet. Oavsett vad så är våra tvåspråkiga förskolor öppna för alla barn i åldrarna ett och sex. Inga förkunskaper krävs.
Rent praktiskt så implementeras språken genom att hälften av våra pedagoger pratar engelska på förskolan och hälften av våra pedagoger pratar svenska på förskolan. Även när pedagogerna pratar med varandra så håller de sig till “sitt” språk. Detta gör förskolan helt tvåspråkig och barnen får på Happy Kids en helt tvåspråkig förskoletid.
Utöver engelska och svenska som de två ständigt levande språken på förskolan har vi även ett starkt arbete med samtliga modersmål som finns representerade på förskolan. Vi plockar upp alla modersmål som talas i hemmen och integrerar dem genom musik, sagor, rim, ramsor och även genom våra resor runtom i världen (läs mer om hur vi arbetar med projektet Barns möte med sin omvärld). Genom en samverkan med vårdnadshavare om barns språk kan vi tillsammans göra en kartläggning om de språkliga resurser vi har och vilket värdefullt nätverk av språk vi har på förskolan.
Genom att både väva in tvåspråkighet samtidigt som vi lyfter alla barnens modersmål får barnen på Happy Kids en öppenhet för olika språk, en internationell miljö och en mångfald. Vi visar också genom detta arbetssätt att alla språk är lika viktiga.
I allt arbete vi gör så följer vi den svenska läroplanen för förskolan och arbetar i enlighet med Skolverkets riktlinjer för språkutveckling.
Bilingualism at Happy Kids
Happy Kids exists to ensure that children between the ages of one and six have the opportunity to experience both Swedish and English in their daily lives. We are fully bilingual, seamlessly integrating both languages into the children's everyday routines at preschool. Our preschools have both Swedish-speaking and English-speaking teachers, providing children with an equal exposure to both languages in a natural setting. Children learn the languages through play, songs, stories, rhymes, and practical exercises.
By having both Swedish and English alive at Happy Kids, both languages are integrated into the children's daily lives at the preschool and become equally natural. We welcome children regardless of the language spoken at home. Some of the children speak Swedish at home, some mix languages, and some have English or an entirely different language spoken in their homes. Nonetheless, our bilingual preschools are open to all children between the ages of one and six. No prior knowledge is required.
The languages are implemented by having half of our teachers speak English at the preschool and the other half speak Swedish. Even when teachers communicate with each other, they stick to "their" language. This makes the preschool entirely bilingual, offering children a fully bilingual preschool experience at Happy Kids.
In addition to English and Swedish as the two constantly living languages at the preschool, we also work actively with all the mother tongues represented at the preschool. We embrace all mother tongues spoken at home and integrate them through music, stories, rhymes, and even through our journeys around the world (read more about how we work with the project Children's Encounter with their Environment). Through collaboration with guardians regarding children's languages, we map out the linguistic resources we have and the valuable network of languages we have at the preschool.
By incorporating bilingualism while embracing all children's mother tongues, children at Happy Kids develop an openness to different languages, an international environment, and a celebration of diversity. Through this approach, we also demonstrate that all languages are equally important.
In all our work, we adhere to the Swedish curriculum for preschools and operate in accordance with the Swedish National Agency for Education's (Swe. Skolverket) guidelines for language development.